Przejdź do treści

Impro

Teatr improwizowany to forma teatru, w którym aktorzy grają spontanicznie, bez scenariusza, ale jednak znając pewne prawidła. Nauka improwizacji pomaga w aktywnym słuchaniu, komunikacji, uczy, jak być otwartym na pomysły, szybko reagować, używać wyobraźni, współpracować, używać właściwie swoich emocji, angażować się. Tym, co przyświeca aktorom na scenie, to zasada „tak i…”, polegająca na akceptowaniu pomysłów innych i rozwijaniu ich według własnego uznania.

Jedną z naszych ukochanych gier IMPRO, w której uczestnicy warsztatów po prostu wymiatają (być może dlatego tak bardzo ją lubimy. A może dlatego wymiatają, że lubimy…) jest gra w „stacje/audycje radiowe”. To fantastyczne ćwiczenie na słuchanie, koncentrację i uważność na partnera, a w zasadzie partnerów scenicznych. Do gry wybierane jest kilka osób, którym przydzielane są różne stacje/audycje radiowe. Propozycje odpowiednich stacji mogą pochodzić od reszty grupy, prowadzących lub publiczności. Podobnie, jak sugestie dotyczące tematyki omawianej przez „prezenterów”. Publiczność najczęściej chce usłyszeć głosy pochodzące z Radia Maryja, wiadomości sportowych, audycji muzycznych, prognozy pogody, „rozmów nocą” i nieodżałowanego, nieistniejącego już Radia Bajka. Oczywiście, ilość stacji lub audycji jest dostosowana do ilości osób na scenie. Aktorzy są odwróceni twarzami do widzów/prowadzącego. Jeden z widzów otrzymuje wyimaginowanego pilota, którym przełącza stacje w sobie tylko znanym momencie. Improwizatorzy muszą płynnie podjąć wypowiedź swoich poprzedników, rozwinąć lub sprytnie zmienić temat i cały czas utrzymywać się w stylistyce swojej stacji radiowej. Zdecydowanie przydają się tutaj już umiejętności aktorskie i szybkość riposty. Nie jest to zadanie łatwe, ale zgrane i wyedukowane w IMPRO grupy realizują je na tyle atrakcyjnie, że kiedyś Drama Queen wraz z warsztatowiczami wystąpiła z tym ćwiczeniem na scenach teatralnych.

Ćwiczenie przeprowadzane podczas projektu „Biała D[r]ama i inne strachy – edukacja kulturalna dla wrażliwych”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.